Heidi und Karl steffenschöni
2019 | ‹niello›, Installation, Kunsthalle[n] Toggenburg, Lichtensteig / HALLE K Performance, Rhizom Festival Rote Fabrik Zürich / "ROOM 105", Galerie widmertheodoridis, Eschlikon / ‹Olga / building Acropolis› Videoprojektion, Kunstnacht Konstanz Kreuzlingen |
2018 | ‹Back to Black›, Galerie widmertheodoridis, Eschlikon / ‹RAW Material›, Kunstmuseum Thurgau / ‹abstauben›, Installation mit PW, ohm41 Event Wil / ‹Pitch Drop›, HILTIBOLD, St.Gallen / "Common Possibilities”, Video Installation, Museum Kunst+Wissen" Diessenhofen |
2016 | "Werkschau Thurgau 2016", KVA Weinfelden / ‹white on wood›, Kulturort Weiertal, Winterthur / "Meer Teilen: Buen Vivir", international artproject, MSU Zagreb und Shed Eisenwerk, Frauenfeld / ‹Weiss und Weiter›, Galerie widmertheodoridis, Eschlikon |
2015 | "SingenKunst 2015", Kunstmuseum Singen / "Gartenträume - Traumgärten", Kunstmuseum Thurgau |
2013 | "Werkschau Thurgau 2013", Kunstmuseum d.Kt.Thg. Kartause Ittingen / "visarte.ost.jetzt", aktuelle Positionen, Museum Bickel Walenstadt / "Die zweite Dekade", Kunsthalle Arbon |
2012 | Projektraum Galerie Adrian Bleisch, Arbon / "SPIEL", Ekkehard St. Gallen / "Konglomerate", Neuwerk, Kunsthalle Konstanz / 20 Jahre Sommeratelier, Remise, Weinfelden |
2011 | ohm–nacht, Videoprojektion, Wil / *5ünfstern, offene künstlerateliers |
2010 | Gemüsegarten Projekt Japan / salon précaire, forum andere musik, Frauenfeld |
2009 | "Lichtinseln II", Kassel / "Neuwerk goes Art", Konstanz / Thurgauer Förderbeitrag an Kulturschaffende / "Weg einfach", Wängi / ‹Shqipëria / sehen wie das ist› 35min road movie nach Tirana |
2008 | «deconstructing eden», Projektraum „exex“, St. Gallen / "Nothing to declare", 4. Triennale Zeitgenössischer Kunst, Friedrichshafen / "eingleisig", Frauenfeld - Wil |
2007 | < zone Ø > , Horn / "Arthur # 2", Kunsthalle(n) Toggenburg, Wattwil / "Seh(n)sucht; Paradies", videOst im "neuer shed”, Eisenwerk Frauenfeld / "5ünfstern" offene künstlerateliers |
1980 | - 2006 Ausstellungen (Auswahl): 1980 SUN Fabrikprojekt, Bürglen 1983 Fotografie, Stadttheater St. Gallen 1984 Gründung des Multimedia-Projekts "HALLE K", (Performance) 1985 HALLE K, "Alles und noch viel mehr", Kunstmuseum Bern 1987 Galerie Alexander Hodel, Zürich 1989 Projekt ‹EiS›, Autobahnbaustellen N7 und N1 1991 ‹EiS›, "Stellmacherhaus" Weinfelden, "U - Galerie" Zürich 1993 ‹LICHT-PAUSEN›, Haus zum Komitee Weinfelden 1995 "Lesarten", Städtische Galerie Schloss Meersburg 1994 "Papierkunst-Schweiz", Bern, Tallinn, Riga, Vilnius,St. Petersburg, Moskau / Gründung "VideOst", Verein Ostschweizer VideokuenstlerInnen 1995 "guinea pig", HALLE K Performance in der Kunsthalle St. Gallen 1996 "Ostschweizer Fotokunst", Fotoforum St. Gallen / HALLE K Performances "eg@l" Zürich, shed Frauenfeld, De Fabriek Eindhoven ua. / ‹DESINFECTED›, Videofestival Marburg u. Freiburg 1997 ‹BLUEPRINTS›, Kunstraum Kreuzlingen 1998 "AnStadt98" St. Gallen, ‹Stadtguerilleros›, Videoprojektionen im Stadtraum / ‹Zero Position, return to Zero Position›, "Kleines Kunsthaus" St. Gallen / ‹POJEKTIONEN›, Kunsthalle Wil / "Otto trifft die Kunst", shed im eisenwerk Frauenfeld / ‹Blaupausen›, Gemeindehaus Amriswil 1999 "Mit dem Bildfluss", VideOst, Kunstraum Kreuzlingen 2000 ‹ZONE› Hausbesetzung Villa Ulmberg / Förderbeitrag d. Kt. Thg. für bildende Kunst / "HALLE K" CD-ROM, VIPER Basel 2001 “OHMArt 2001”, Videoprojektion, Wil / “figur landschaft stilleben” kunstraum fratton Schloss Blidegg 2002 „OHM02“, Videoprojektion, Wil 2003 „Sensorium“, videOst, Frauenfeld / „Meeteinander“, IBK Vaduz, Liechtenstein / ‹basic’s›, Kunsthalle Arbon 2004 ‹seestück; basic(s)II›, Romanshorn 2005 “OHM41”, Videoprojektion, Wil 2006 videOst DVD, Galerie "oxyd" Winterthur, Kunstraum "exex" St. Gallen |
1953 | Heidi Schöni Steffen, Ausbildung zur Primarlehrerin, Vorkurs und Fachklasse an der Hochschule für Gestaltung und Kunst Zürich |
1953 | Karl Steffen Schöni, Ausbildung als Chemielaborant an der ETH Zürich, Weiterbildung in Biochemie und Fotografie, University of Florida und Salzburg College (Illinois University). |
2018 | Dokumentation ‹RAW Material› steffenschöni Eigenverlag |
2012 | facetten 14 (booklet) ‹hatake› steffenschöni Benteli ISBN: 978-3-7165-1766-6 |
2008 | Buch ‹zeroposition› steffenschöni Niggli Verlag, ISBN 978-3-7212-0623-4 |
1995 | Dokumentation ‹seestück; basic(s) II› steffenschöni Eigenverlag |
1992 | Buch ‹EIS, Eingriffe ins Stilleben› steffenschöni Eigenverlag |
Heidi und Karl steffenschöni
Schmidshof 1
9565 Bussnang
Schweiz
Atelier: 071 651 18 26
steffenschoeni@hallek.org
http://www.hallek.org/steffenschoeni
https://www.kuenstlerarchiv.ch/steffenschoeni
Schmidshof 1
9565 Bussnang
Schweiz
Atelier: 071 651 18 26
steffenschoeni@hallek.org
http://www.hallek.org/steffenschoeni
https://www.kuenstlerarchiv.ch/steffenschoeni
‹she left›
Hotel Tiger is a temporary exhibition space, run by Stefan Schellinger and Samantha Zaugg. The starting point for this exhibition is limitation. In this temporary gallery is also room for invasive and destructive interventions, that change and shape the flat. The result are works that are too hot to sell. Either because they are simply too big, or inseparable from the space. Or because they have become too dear to artists and curators to be sold. https://hoteltiger.ch/too-hot-to-sell‹she left›
Unglazed Ming porcelain, variable dimensions. The porcelain objects from steffenschöni hang unpretentiously on the wall, like relics of technical installations. Still life of a damaged present - the material is strained to its limits - she left.‹she left›
White on white, the objects almost merge with the background. Unpretentious, like the relict of a technical installation, they hang on the wall on silver hooks. The ones lined up on the the kitchen wall, they are reminiscent of domestic material. The unglazed Ming porcelain hangs effortlessly on the wall. „she left“ is the still life of a damaged present. What seems easy is in fact a test of endurance: How far can one go before the material reaches its limits? Samantha Zaugg, March 2023‹she left›
Weiss auf weiss, verschmelzen die Objekte fast mit dem Hintergrund. Unprätentiös, wie das Relikt einer technischen Installation, hängen sie an der Wand an silbernen Haken. Aufgereiht an der Wand erinnern sie an häusliches Material. Das unglasierte Ming-Porzellan hängt mühelos. "she left" ist das Stillleben eines beschädigten Geschenks. Was leicht erscheint, ist in Wirklichkeit ein Test der Ausdauer: Wie weit kann man gehen, bevor das Material an seine Grenzen stösst?‹she left›
Ming Porzellan unglasiert, Masse variabel. Unprätentiös, wie Relikte technischer Installationen hängen die Porzellanobjekte von steffenschöni an der Wand. Stillleben einer versehrten Gegenwart, - das Material strapaziert bis an seine Grenzen - she left.‹she left›
In the entrance, a single object hangs on a silver hook. Unpretentious, like the relict of a technical installation, it hangs on the wall. The piece in the entrance is only an announcement. Other objects of the artistic duo steffenschöni hang in the kitchen. Lined up on the wall, they are reminiscent of domestic material. Text from Hotel Tiger dossier 2023‹she left›, Hotel Tiger, Zürich, 2023
‹Gargoyles›, Himmel Helvetia, St. Gallen, 2023
‹Orinoco›, Fahnenfabrik, St. Gallen, 2022
‹pix›, Back to Athens, Athens, 2021
‹zone›, Installation, "ORBIT" Eschlikon. 2021
‹Flatland›, Geiler Block, Arbon, 2020
‹Opaion›, Installation, Ottenegg, 2020
‹niello›, Kunsthalle[n] Toggenburg, Lichtensteig, 2019
‹back to black›, widmertheodoridis, Eschlikon, 2018
‹abstauben›, Installation, Ohm41 Wil, 2018
‹pitch drop›, Hiltibold, St. Gallen, 2018
‹RAW Material›, Kunstmuseum Thurgau, 2018
‹weiss und weiter›, widmertheodoridis, Eschlikon, 2016
‹white on wood›, Kulturort Weiertal, Winterthur, 2016
‹Fehlstellen›, Werkschau TG, KVA Weinfelden, 2016
‹Blub›, Werkschau TG, KVA Weinfelden, 2016
"meer teilen: share more", Frauenfeld, Zagreb, 2016
‹kai awase›, Kunstmuseum Singen, 2015
‹Nix›, Kunstmuseum Thurgau, "Gartenträume - Traumgärten", 2014
‹core›, Kunstmuseum Thurgau, Werkschau, 2013
‹A4› ‹Aggregat 4›, Triennale Friedrichshafen, 2008
‹Paradise Puzzle›, Ausstellung videOst, shed Frauenfeld, 2007
‹ zone Ø ›, Seeufer Kunstweg, Horn, 2007
‹Zero Position III›, Installation alte Badi, Ohm41, Wil, 2005
‹seestück; basic(s)II›, Installation, Romanshorn, 2004
‹sprouts lab›, Ausstellungen, Frauenfeld, Vaduz, 2003
‹basic(s)›, Ausstellung, Kunsthalle Arbon, 2003